Druhý pohled

Druhý pohled z 10.7.: O ezotérické ekonomii

„Nejsem ekonom, ale domnívám se, že akcie (a ceny zboží obecně) stoupají, když jsou lidé optimističtí ohledně jejich budoucí hodnoty a pesimističtí ohledně jejich budoucí hodnoty. Neexistuje nějaká reálná hodnota akcií či derivátů, která by byla nezávislá na názorech a očekávání investorů.

To je z knihy profesora Seligmana, předsedy Asociace amerických psychologů (a dle mého soudu nesmírně zajímavého myslitele, byť lidsky poněkud odpudivého charakteru). A jak pokračuje, hlavní příčinou krize bylo to, že lidé byli příliš pesimističtí. Nevěřili, že i když mají nekryté papíry typu šmejd, stejně to půjde nahoru. Kdyby lépe věřili, k žádné krizi by nedošlo.

Co je to jiného než ezotérika?

Martin Seligman má pravdu. Neexistuje žádná reálná hodnota cenných papírů nezávislá na našich mínění a pocitech. Jenže jak může dopadnout ekonomický systém, kde o zbohatnutí a zchudnutí rozhoduje jediné – momentální pocit publika.

To nejhorší v nás

Někdy války tvoří hrdiny a tvoří národy, ale často také v lidech vyvolávají to nejhorší a nejodpornější, co se v nich skrývalo a co mělo zůstat spát. Třeba tohle.

O co jde? Kazetová munice je munice, která se rozprskne a zabije strašně moc různých lidí. Vojáků i civilistů. Když ji někam vystřelíte, nedokážete řídit, koho bude zabíjet. Jestliže základní morální pravidlo říká, že vojáci by se měli zabíjet mezi sebou a nezabíjet okolní civilisty, kazetová munice je přesným opakem.

Mohla by nějak poškodit či dokonce zastavit Rusy? Samozřejmě, že ne! Rusové vítězí nad NATO díky převaze v dělostřelectvu, raketách a dronech. To kazetová munice nijak neovlivní. Neútočí ve velkých pěších formacích. A když jsou vojáci v krytu nebo obrněném vozidle, kazetová munice jim neublíží.

Proč tedy ustupovat od jejího zákazu? Jenom proto, abychom byli hnusní, zlí, krvelační. Abychom vedli válku tak, aby umírali co nejvíc lidí, kteří s tím nemají nic společného a nemohou se bránit.

Tohle dělá z lidí válka. Z litevské vlády, z Matyáše Zrna i z dalších.