Hamplovo TEMPO – intelektuálský díl

O další Babišově vypečené reformě, intelektuálském pohledu na islám a hodnotovém zakotvení západní civilizace

Nový způsob výběru daní, který chystá ministr Babiš, se zatím odbyl jediným článkem na první stránce jeho vlastního deníku MF Dnes. Ostatní o tom zatím nemluví, asi jim to připadá vzdálené. Ale my tomu nějaký čas věnovat můžeme.

Titulek říká, že má dojít k revoluci v podávání daňových přiznání. Fajn. Tak se podívejme, co všechno se má změnit. Poplatník sám si vypočte výši daně. Tak je to už dneska. Bude k tomu mít nějaký chytrý formulář. Ten má už dneska. Bude mít katalog daňových slev, kde si bude vybírat, která sleva se ho týká a která ne. Ten taky máme už dneska. Tak, do prčic, co vlastně změní? To nám ukazuje drobná poznámka o to, že to bude chtít nový informační systém,   a že ten nový systém bude stát 8 miliard korun.

Pokud nevíte, jestli je 8 miliard za nový informační systém hodně nebo málo, tak si to můžeme ukázat na srovnání. To největší, co zatím státní správa vybudovala, je informační systém datových schránek. Spravuje 800 tisíc datových schránek a každý den vypořádává 400 000 autorizovaných transakcí. A tahle legrace vyšla i s několikaletým provozem na 1,8 miliardy. Takže Andrej Babiš chce 5x víc peněz za informační systém, který nepřinese ani žádné jiné funkce proti tomu stávajícímu.

Co se vlastně změní? To nám ukazuje drobná poznámka o to, že to bude chtít nový informační systém,   a že ten nový systém bude stát 8 miliard korun.

Někdo říká, že po roce 1990 se zhaslo, aby si někteří mohli nakrást. Když u téhle metafory zůstaneme – v roce 2016 už se nezhasíná. Dnes se majetek odváží za bílého dne.  Takže už asi chápete, proč je zapotřebí zvyšovat daně živnostníkům, jak to Andrej Babiš rovněž plánuje. Rozhodně to nebude kvůli vyšším důchodům ani lepším školám.

Geolog Václav Cílek natočil před pár lety video o tom, že by bylo dobré, kdyby v Praze vyrostly mešity.  Doporučuji divákům, aby si to video vybrouzdali. Stojí za vidění, protože pan Cílek rozhodně není žádný primitivní kavárenský typ ani neomarxista. Je to úctyhodný pán, který ví, o čem mluví. Takže bude užitečné právě na něm ilustrovat myšlenkovou chybu, které se dopouští spousta chytrých a vzdělaných lidí.

Problém je v tom, že když je člověk evropský vzdělanec, myslí jako evropský vzdělanec a cítí jako evropský vzdělanec, připadá mu naprosto samozřejmé, že všichni lidé na světě myslí a cítí jako evropští vzdělanci. Teoreticky ochotně uzná, že lidé v jiných kulturách jsou jiní, ale když dojde na konkrétní situaci, počítá s tím, že lidé z jiných civilizací budou reagovat velmi podobně, jako by reagoval on. Prostě si nedokáže představit něco jiného. A pokud by snad uznal, že ti druzí jsou rozdílní, je jen otázka času, kdy dospějí a stanou se stejnými jako my na západě.  Tohle doslova říká pan Cílek – muslimové jsou podle něj jenom  nějaké rannější fázi vývoje.

Takže pro západního vzdělance je islámský imám jen kopií jeho samého, s tím rozdílem, že v knihovně mu místo Bible v kožené vazbě leží korán v kožené vazbě.

Jenže kdybychom se podívali do meadovské sociální psychologie nebo klasiků kulturní antropologie, naskytl by se nám úplně jiný obraz. A sice, že lidé vyrostlí v jiných kulturách vidí jinak, vnímají jinak a samozřejmě myslí jinak. To, co nám připadá jako logicky rozporné, to lidem z jiné kultury připadá úplně samozřejmé. To, co nám připadá děsivě amorální, to jim připadá jako jediná správná možnost.

Pro západního vzdělance je islámský imám jen kopií jeho samého, s tím rozdílem, že v knihovně mu místo Bible v kožené vazbě leží korán v kožené vazbě.

Když si tohle uvědomíme, tak není vůbec divné, že se setkáváme s lidmi, kteří se moderně oblékají, dívají se na naše televizní pořady, jsou slušní, celkem přátelští, dokážou s námi konverzovat a mnozí z nich jsou dokonce zábavní společníci. A pak zjistíme, že pro tyhle stejné lidi je absurdní, že by se mohla země otáčet a že ateista je pro ně nižší bytostí, jejíž život nemá žádnou cenu. Nic na tom nemůže změnit, že se s pár ateisty přátelí. V rámci myšlení naší civilizace by to bylo nemožné, jinde to problém není.  Pokud tomu nevěříte, doporučuju vybrouzdat jiné video, které bylo nedávno natočeno v ulicích Istambulu.

Zajímavé je, že většina běžných řemeslníků tomu dokáže docela snadno porozumět. To jen někteří západní vzdělanci se uzavřeli do svých slupek natolik, že negují celý vnější svět.

V diskuzích o tom, zda islám je islám obohacením nebo hrozbou, se můžeme setkat s tvrzením, že naše civilizace je úpadková a že není založena na skutečných hodnotách.

Nic není vzdálenějšího pravdě. Musíme si ale uvědomit, že hodnoty se nepoznají podle toho, že se o nich přednáší na konferencích. Hodnoty je něco, co se projevuje v každodenním obyčejném životě. A když se podíváme tam, vidíme, že naše společnost na tom není vůbec špatně. Podstatná část lidí je pořád ještě ochotna tvrdě pracovat.  Pečovat o svoje rodiny. Lidé jsou schopní se spolu normálně domluvit. Většinou i dodržovat závazky a chovat se slušně. To nejsou příznaky úpadku.

Navíc tu máme téměř všudypřítomné odhodlání se zlepšovat. Neustále se něco vylepšuje, neustále se objevují inovace. Naše společnost je prodchnuta všudypřítomným soucitem, dokonce i ke zvířatům. I když je zabíjíme, snažíme se jim nepůsobit víc bolesti, než je nezbytně nutné. Poprvé v dějinách je tu civilizace, kde mohou v zásadě všichni žít v bezpečí a dostatku. Kde lidé mohou bez strachu vycházet na ulici a kde tam mohou pouštět i své děti.  Kde je lidem přáno soukromí a svoboda projevu. Kde může každý uctívat Boha podle svého svědomí. Nebo třeba Boha urážet, pokud se toho odváží.

A teď se nám někdo snaží namluvit, že tahle civilizace je prázdná, a že ji máme nahradit nebo aspoň  doplnit krvelačnou ideologií, pro kterou je normální zneužívání dětí, sex se zvířaty,

A teď se nám někdo snaží namluvit, že tahle civilizace je prázdná, a že ji máme nahradit nebo aspoň  doplnit krvelačnou ideologií, pro kterou je normální zneužívání dětí, sex se zvířaty, sadistické zabíjení a kde se vlastní názor trestá smrtí.

Nikdy! To už je lepší zemřít v boji než se podrobit něčemu tak odpornému.