Jak elitářská hloupost zabíjí

V posledních dnech jsou noviny plné článků o tom, proč ruské vedení postupuje, jak postupuje, ale téměř nenajdeme text, který by se zabýval rozhodovacím procesem na západní straně. Protože nemylme se, válka na východ od nás je v první řadě válkou mezi Ruskem a Západem. Ukrajinci v ní nehrají jinou roli než potrava pro kanóny a kamery.

Vidíme podporu ukrajinského obranného úsilí a vidíme, že jsou zaváděny sankce. Nikdo ze státníků ale neřekl, co je vlastně cílem. Okamžité zastavení palby? Návrat do stavu jako před válkou? Odsun osob ruské národnosti z ukrajinského území? Okupace Ruské federace? Vyventilování emocí? Formulace typu „nemůžeme nečinně přihlížet“ odkazují spíš k tomu poslednímu, ale kdo ví.

Nikdo ze státníků ale řekl, co je vlastně cílem. Okamžité zastavení palby? Návrat do stavu jako před válkou? Odsun osob ruské národnosti z ukrajinského území?

Z toho vyplývá nepředvídatelnost, která komplikuje situaci a znamená další zmařené životy. Jak by na ruské straně mohli rozhodnout o zastavení války (i kdyby chtěli), když nevědí, co by pak následovalo?

Pro nás ale není rozhodující, jak se cítí ruské vedení, nýbrž jaké budou dopady na obyvatele evropských zemí. Nemusí to být jen dopady ekonomické. Hrajeme proti mocnosti vybavené stovkami jaderných raket.

Obávám se, že se tak znovu potvrzuje to, co o západních elitách víme již delší dobu.

V první řadě to, že úplně chybí osobnosti. Na ruské straně jedná Vladimír Putin. Ať je nejhorším zločincem nebo méně strašným zločincem nebo žádným zločincem, nikdo nemůže popřít, že nese jednoznačnou odpovědnost, sleduje nějaké cíle a má možnost prosadit většinu svých rozhodnutí.

Jenže na druhé straně šachovnice chybí protihráč. Senilní Biden, který má problém rozlišit Ukrajinu od Iránu? Manekým Macron? Německý premiér, na jehož jméno si teď nemohu vzpomenout? Herec, který v roli ukrajinského prezidenta pronáší srdceryvné proslovy, ale nezdá se, že by měl jakýkoliv vliv?

Tak jsou přijímána rozhodnutí typu, že „neexistuje žádná horní hranice pro počet migrantů.“ Tak vznikl Zelený úděl, který likviduje, přírodu, hospodářství i zemědělství.

Žádný Kennedy, žádný Reagan, žádný Trump. Není nikdo, kdo by mohl vzít telefon a říct: „Vladimíre Vladimíroviči, musíte to okamžitě zastavit. Jestli máte problém s našimi novými raketami, tak se o tom můžeme pobavit. Ale teď to zastavte. Vždyť tam umírají lidé!“

Jenže rozhodnutí se přijímají úplně jinak než na strategických poradách. Klíčovou roli v tom hrají malé skupiny, které nenesou žádnou odpovědnost, nemají ani věcnou znalost problematiky, ale dokážou rozběhnout vlny. Zazní výkřik, objeví se působivý symbol na sociální síti, a ten strhne dav. Dav nabírá na síle, titulky generují další titulky… a politik se neodváží postavit na odpor.

Tak jsou přijímána rozhodnutí typu, že „neexistuje žádná horní hranice pro počet migrantů.“ Tak vznikl Zelený úděl, který likviduje, přírodu, hospodářství i zemědělství. Tak se rozhoduje v genderových záležitostech, i všude jinde. Nakonec nacházíme zbytky racionality v podstatě jen tam, kde si někdo prosazuje finanční zájmy – a většinou to není racionalita prospěšná celku.

Odpovědnost nenese nikdo.

Ano, je možné, že Rusko bude nakonec poškozeno ještě víc než Evropa a Amerika. Ale bylo právě tohle cílem?

Výsledkem je i naprosto iracionální mocenská politika. Ano, je možné, že Rusko bude nakonec poškozeno ještě víc než Evropa a Amerika. Ale bylo právě tohle cílem? Není náhodou hlavním geopolitickým soupeřem Západu Čína? Nemělo by jít o bezpečnost a blahobyt obyvatel Západu. A stálo to všechno za zbytečně zmařené životy ruských a ukrajinských kluků?

15 komentářů: „Jak elitářská hloupost zabíjí

  • 6. 3. 2022 (13:27)
    Trvalý odkaz

    ad: Pan Hampl je znalec politiky.Čtu jeho názory několik let,má naprostou pravdu.Kdo není seznámen s nynějším politickým dění,nechť skromně mlčí!
    ———-
    no tak to už říkala řada lidí za Gottwalda i za Hitlera… že ma někdo naprostou pravdu… a že kdo není seznámen tak nikam nepíše ani to nečte!

    …pruser je pravě v tom že každej skromně mlčí… aby neskončil jak za Gottwalda a za Hitlera i s celou rodinou!!

    • 6. 3. 2022 (15:00)
      Trvalý odkaz

      No, průšvih je v tom, že každý nemlčí. Ani za okupace neštvala Vlajka proti Rusům tak intenzivně, jako dneska hlavní proud. A co je nejhorší – potkáváte lidi, kteří tomu uvěřili.

  • 6. 3. 2022 (13:20)
    Trvalý odkaz

    ad: A i když by asi většina ráda viděla Putina před soudem, vztahy s Ruskem jako zemí, by se daly restartovat celkem snadno.

    ———-

    Kterou takzvanou “většinu” myslíte? Prapor AZOV a nacisty a to nejen ty na Ukrajině? A nebo ty co sou proti nacismu i kdyby nebyli pro Putina a Rusko?

    A co tak Zielenec se zdviženou pravicí a hitlerovským pozdravem, tak toho soudit ne, že? To nejde, to je “náš kámoš!”
    Jak říkají ušáci, “je to sice zmr*d, ale NAŠ zmr*d!”

    VŠEM STEJNĚ !! (Včetně těch co tohle u nás podporují což je celá vláda, že…)

    A co ty šaškárny typu “pšonci pošlou úkáčům letadla MIG29 (a tím se stanou přímými účastníky válečnýho konfliktu) a my “ušatci” tak za to pošlem pšonkům olítaný F16 co stály 25let v arizonské poušti. Co ovšem poslali ONI úkáčkám se nás netýká a případná i jaderná válka v Evropě (stejně jako ta poslední kde zas i starý Kennedy podporoval Hitlera a v Anglii kde kdo – z těch zazobaných a “šlechticů”, že) taky ne!

    …bože… a co tak knihy jako “Hlava 22”, Huxley “Konec civilizace” Orwell “1984” a nebo Knut Faldbakken “Bídné roky”? ??

    I KDYBY ta válka HNED skončila, u NAS to NIC nezmění, vše pojede dál jak už tři roky!!! Jen místo neopíchaných bude každej nahánět toho kdo na sobě nemá úkáčskou vlajku, má rudej svetr (Hamáčku, dej si bacha) a nemá žlutomodrý trenky!!!

    Už toho mám vážně DOST!

  • 6. 3. 2022 (13:03)
    Trvalý odkaz

    Naprostý souhlas s článkem. Pan Hampl zase zabodoval. K elitářství by se dalo přistoupit i z jiné strany, ale výsledek by byl podobný.

  • 6. 3. 2022 (12:10)
    Trvalý odkaz

    Západ vyžral své kolonie, potom rozpadlé RVHP, jen RF se nechce nechat. Drahně let zdvořile žádala, aby po zuby ozbrojené baganče mu nelozilo kolem plotu. Jen smích a opovržení, páč ten celý Mendělejev, volně ložený po Rusku láká. Lákal Napoleona, lákal Hitlera a ti dnešní, jediní spravedliví, nejsou jiní. Rozdivočit Ukrajince v r. 2014 nebyl problém a válka USA proti RF do posledního Ukrajince mohla začít. A evropská gubernie se ke svému páníčkovi ráda přidá. I za cenu vlastního zničení, protože ty Evropské hodnoty, to je to hlavní, soudruzi.

  • 6. 3. 2022 (7:00)
    Trvalý odkaz

    A co bude následovat pak? Nucený odsun maďarů, poláků, slováků a kde koho což je přesně to o co ukrajincům jde?
    A budeme taky vyvěšovat vlajku jednotky AZOV a hákový kříže jako oni??
    Co tak spíš nucený odsun těchto nacistických jednotek z oblastí obývaných menšinami??

  • 5. 3. 2022 (18:29)
    Trvalý odkaz

    Vy jste ilustrací toho “jak elitářská hloupost zabíjí”. Píšete samé teorie. “Co by snad mělo následovat jiného, než soudní proces s Putinem…” A kdo to prosadí? To je to, o čem Hampl píše. Západ nemá koule, Západ se potácí, Putin je v tuto chvíli jediný, kdo ví, co chce. Možná, kdyby USA neshodily Trumpa, k tomu celému nemuselo dojít. Možná.
    Zelenskyj není hrdina. Je dosazená figurka, které bylo přikázáno: zůstaň tam! Už hysterčí, už obviňuje NATO – a právem. Tohle celé vyeskalovalo NATO, kterému je Ukrajina jen jedním pěšcem na šachovnici – jenže neodhadlo, koho má proti sobě. Medvěda, který má bystré oči a slabosti Západu sčítá. A nezdržuje se korektností nebo lidskými právy. Rus.
    Hampl nepíše řešení, protože Západ žádného řešení není schopný. To je celý námět jeho článku: ne: “jak z toho ven?”, ale: “proč to tak je.”

  • 5. 3. 2022 (16:25)
    Trvalý odkaz

    “Z toho vyplývá nepředvídatelnost, která komplikuje situaci a znamená další zmařené životy. Jak by na ruské straně mohli rozhodnout o zastavení války (i kdyby chtěli), když nevědí, co by pak následovalo?”

    Jenže oni zastavit válku nechtějí. I kdyby měli obyčejní Rusové žrát hovna, Putin už to musí dojet do konce, za jakoukoli cenu. Leda by ho sesadila ulice (ale k tomu nejspíš není odvaha a asi ani většinová vůle – nevím), nebo “pretoriánská garda” podpořená oligarchy a Putinovým okolím. Co z té války vlastně Rusko bude mít? Co by snad mělo následovat jiného, než soudní proces s Putinem, Lavrovem, Šojguem a podobnými kreaturami na způsob toho Norimberského po druhé světové válce? Ruské velení musí jednoznačně nést odpovědnost za rozpoutání války, odstřelování civilistů, sídlišť a nemocnic a nově dokonce (!!) jaderné elektrárny.

    Souhlasím s Vámi, že Západu chybí osobnosti. Akorát v jednom ne – myslím ,že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj se osobností už stal. Kdyby ničím jiným, tak to, že zůstává v Kyjevě se svým lidem je pro mě důkaz hrdinství, taky mohl už týden pronášet projevy z Londýna nebo Berlína. Ale on se skrývá v odstřelovaném městě se svým lidem. Putin sám udělal z komika příkladného státníka, kterého teď obdivuje celý svět. A z toho musí pukat vzteky, on sám by se dávno vypařil do bezpečí.

    Vašemu poslednímu odstavci už nerozumím ani trochu – ” Nemělo by jít o bezpečnost a blahobyt obyvatel Západu” – takže řešení by mělo podle Vás být jaké, než brutální ekonomické sankce vůči Kremlu, které logicky pocítíme taky? Máme dělat, že se nic neděje, že nic nevidíme? Čekat, až se za rok bude stejný scénář s pobaltskými zeměmi, nebo Polskem? A pak třeba i se Slovenskem a s námi? A nepište, že nic takového nehrozí, to Vaši fanoušci na FB psali ještě před 2 týdny i ohledně Ukrajiny a hle. Ano, sankce nás zabolí, to nepopírám, ale jiná možnost než tvrdě izolovat Rusko se vším všudy není. Obyčejných Rusů mi může být líto, ale musí to pocítit a třeba si i udělat pořádek a změny u sebe doma sami. Další možností je pouze přímý vojenský střet (tedy WW III a to asi nechce nikdo. A ano, tvrdé sankce vůči Rusku (a na Bělorusko nezapomínejme, i ono je spoluagresor) jsou i v zájmu naší bezpečnosti (ať se Vám to líbí nebo ne, ohrožením pro nás je Kreml a ne NATO), byť připouštím, že i my je pocítíme.

    “A stálo to všechno za zbytečně zmařené životy ruských a ukrajinských kluků?”

    Opravdu tohle směřujete západu? Tahle otázka by měla být položena těsně před rozsudkem právě Putinovi nebo Lavrovovi.

    Dovolím si dotaz, jaké by teda měl Západ příjmout kroky podle Vás? Co by měl dělat TEĎ jinak, než dělá? Měl by se jít přímo postavit za Ukrajinu a fakticky začít třetí světovou válku? Měl by zrušit veškeré sankce a dělat, že se nic nestalo? Pořád veškeré kroky zpochybňujete, ale řešení nepíšete.

    • 5. 3. 2022 (18:22)
      Trvalý odkaz

      Milý pane Vybírale,

      ponechávám Váš příspěvek jako typickou ukázku naprosté iracionality. Vy jako běžný čtenář na ni máte právo. Ale pokud stejným způsobem zkolabuje myšlení těch, kdo rozhodují, bude to naprostá katastrofa.

      Váš dopis lze v podstatě shrnout do dvou tezí:
      a) protistrana nemá žádné zájmy, názory, předpoklady – oni jsou prostě jenom zlí.
      b) tvrdíte, že protistranu musíme úplně zničit, že žádný kompromis nepřichází v úvahu.

      Zkuste se vžít do protistrany. Jste na chvíli ruským prezidentem v situaci, kdy:
      a) Západ se domnívá, že Rusko představuje esenciální zlo, a po 30 letech neustálých ústupků je to spíš horší,
      b) Západ je odhodlán zničit Rusko za každou cenu.

      Jaké tahy byste zvolil? Obávám se, že kdyby na Západě převládli lidé jako Vy, neexistovalo by jiné řešení než totální jaderná válka.

      Ptáte se, jak bych táhl já?
      1) okamžitě bych zahájil jednání USA – Rusko (případně Čína jako nestranný prostředník),
      2) tlačil bych na okamžité zastavení palby, aby přestali umírat další lidé,
      3) chtěl bych od obou stran, aby buď ovládly své radikální skupiny nebo spolupracovaly při jejich zneškodnění,
      4) rychlé jednání spravedlivého míru, včetně záruk. Veškeré předchozí smlouvy skončily na tom, že Západ je nedodržel, to se nesmí opakovat.
      5) nevím, co všechno by měl spravedlivý mír obsahovat, ale dokážu si představit i třeba nucený odsun rusky mluvícího obyvatelstva z Ukrajiny. Jde o to, aby vznikl stav, kdy se ani jedna z stran nebude cítit ohrožená.

      Samozřejmě, vy budete frustrován, že neteče dost krve podlidí, ale nakonec uvidíte, že se s tím dá žít.

      Petr Hampl

      • 5. 3. 2022 (21:51)
        Trvalý odkaz

        a) Západ se domnívá, že Rusko představuje esenciální zlo, a po 30 letech neustálých ústupků je to spíš horší,
        b) Západ je odhodlán zničit Rusko za každou cenu.

        Dokažte to. Je to základ Vašeho myšlení, takže by to mělo jít něčím doložit. Protože pokud by toto neplatilo, tak se Vám to celé rozpadne.

        A další věc, co je přesně tím Ruskem, které je zlo a má být zničeno. Protože třeba v současné diskuzi jde jasně vidět, že většina lidí i ve válce dobře rozlišuje mezi putinovským režimem a běžným obyvatelstvem nebo zemí (ono je to i v tom příspěvku, na který reagujete, tam se o žádných podlidech nemluví). A i když by asi většina ráda viděla Putina před soudem, vztahy s Ruskem jako zemí, by se daly restartovat celkem snadno.

        • 6. 3. 2022 (10:30)
          Trvalý odkaz

          Vážený pane anonyme,

          není zapotřebí něco dokazovat. Stačí, že tak představitelé Západu vystupují a vyjadřují se tak. Ostatně, vyjadřujete se tak i Vy.

          Že se rozlišuje mezi běžným obyvatelstvem a putinovským režimem? To dokážete napsat ve dnech, kdy probíhá drsná šikana tisíců lidí, kteří s putinovským režimem nemají nic společného a jejichž jedinou vinou je ruský původ?

          Připadá mi, že si ze mě a ostatních čtenářů musíte dělat legraci. Jinak to prostě není možné.

          A co se týče “restartování”, nejspíš máte na mysli ten stav, kdy Ruská federace bude rozdělena do několik zón okupovaných různými západními mocnostmi, veškeré nerosty budou patřit nadnárodním korporacím a životní úroveň se vrátí do dob pravidelných hladomorů. Chápu, že by se Vám to líbilo. Ale líbilo by se to i Rusům? A jaderné hlavice mají oni, ne vy.

          s úctou

          Petr Hampl

          • 6. 3. 2022 (12:00)
            Trvalý odkaz

            Vy si ze mě děláte legraci, pane Hample.

            Když jsem se tu před časem ozval proti Vašemu vychvalování čínských převýchovných lágrů, tak jste si mě okamžitě zařadil mezi lidi, co podporují dovoz islámských teroristů do Evropy. Vaše klasická reakce, kdy se setkáte s odlišným názorem a oponentovi připíšete ty nejhorší možné motivy. Tady děláte přesně to stejné. Všem okolo připisujete motivy a názory, které nemají. Ty zvrácené interpretace toho, co říkají druzí, nejsou důkaz ničeho.

            „A co se týče “restartování”, nejspíš máte na mysli ten stav, kdy Ruská federace bude rozdělena do několika zón okupovaných různými západními mocnostmi, veškeré nerosty budou patřit nadnárodním korporacím a životní úroveň se vrátí do dob pravidelných hladomorů. Chápu, že by se Vám to líbilo.“

            Tak já bych chtěl rozparcelovat Rusko a vyvolávat tam hladomory, diskutující nahoře by zase rád proléval krev podlidí. Když musíte tak moc lhát o druhých, aby ten Váš pohled držel pohromadě, tak je s ním asi něco špatně.

          • 6. 3. 2022 (13:11)
            Trvalý odkaz

            Není to absurdní. Kdysi jsem v zásadě toto slyšel od pana Štětiny, když jsem s ním v roce 2014 diskutoval v Českém rozhlase. Zeptal jsem se ho tedy přímo, jak si představuje okupaci země velikosti Ruska a odpověděl mi, že řešení by se našlo!!!

            A je tu zkušenost z Jelcinovy éry, která byla fakticky západní okupací. Rusko se dostalo na hranici rozpadu, lidé hladověli a zdroje si rozdělily západní korporace s místními oligarchy. Když Rusové zvolili jiný parlament, než se na Západě hodilo, vyřešily to tanky a celý Západ tleskal. To je to, co podporujete!

            Osobně nemám žádný zájem na osudu ruského národa, ale počítám s tím, že se mohou bránit a že obrana může být vedena stylem “než, aby byl svět bez Ruska, ať není žádný svět.”

            Je to opravdu tak těžké pochopit?

          • 6. 3. 2022 (13:05)
            Trvalý odkaz

            Pan Hampl je znalec politiky.Čtu jeho názory několik let,má naprostou pravdu.Kdo není seznámen s nynějším politickým dění,nechť skromně mlčí!

      • 6. 3. 2022 (1:02)
        Trvalý odkaz

        Děkuji. Jen ten poslední odstavec mě trochu uniká. Myslím, že Amerika potřebuje slabou Evropu a Rusko. Tak asi strýček Sam řekne těm klukům dobrá práce. Tím myslím ty co to léta připravovali. Tady přece zase jde jen o business.

Komentáře nejsou povoleny.