Dopis Američanům

Milí američtí přátelé,

V posledních letech je tomu tak, že kdekoliv na světě začíná válka, jsou u toho Američané. Kdekoliv proběhne puč a nějaká země, kde se předtím dalo žít, upadne do chaosu a násilí, jsou u toho Američané. Kde jsou místní kultura a životní styl zničeny, tam jsou u toho Američané. Nedivte, že vás celý svět nesnáší.

Sám patřím k té menšině, která dokáže na Americe vidět i její světlou stránku. Uvědomuji si, že Amerika – to nejsou jen newyorští bankéři, korporátní manažeři, zkorumpovaní senilní politici, radikálové z univerzit a další odporná stvoření.

V určitém smyslu tomu bývalo tak, že Amerika představovala to nejlepší ze západní civilizace – ideál osobní svobody, pokroku a dynamiky. A také šanci pro každého. Ne šanci být prezidentem, jak se to dnes překrucuje, ale šanci na malý domek na předměstí a slušný život. Šanci na to, co bylo pro desítky miliony Evropanů nedosažitelné.

V určitém smyslu tomu bývalo tak, že Amerika představovala to nejlepší ze západní civilizace – ideál osobní svobody, pokroku a dynamiky.

A také ideál občanského náboženství, který – opět poprvé v dějinách – umožňuje přátelské soužití lidí různých vyznání. Nejen toleranci, ale přátelské soužití a úzkou spolupráci.

A sebevědomí nižších tříd. Svět, kde se dělník může ucházet o dceru majitele fabriky. Kde jsou redneckové hrdí na své buranství a kde si z panstva nic nedělají.

Žádný z těch ideálů nebyl ve skutečném životě naplněn dokonale. Ale Amerika k němu měla blíže než kterákoliv jiná země, a už to, že byl takový ideál formulován, ukazuje na určitý společenský posun. A na prostředí dýchající svobodou a optimismem.

V roce 2022 vidíme dýchavičné impérium, které zabředá do horších a horších problémů. Američané bezmocně sledují, jak přibývá států, které kašlou na jejich pořádek, a které se vyvíjejí tak rychle, že brzy budou schopny Ameriku koupit. V zoufalství zbývá už jen válečnická mašinérie, ale i na bojištích jdou Američané od porážky k porážce. A co horšího, ztratili se schopnost se z porážek poučit. Debakl v Afghánistánu je snad jediným případem v dějinách, kdy po těžké porážce nedošlo k reformě ozbrojených sil. Mohli bychom se tomu smát. Jenže právě takové okamžiky, kdy se stará impéria hroutí, bývají v dějinách okamžiky nejnebezpečnějšími.

Takže milí američtí přátelé, chcete být znovu velmocí? Chcete se vrátit na výsluní? Chcete znovu nabrat mladistvou energii? Pak musíte být silnými především uvnitř.

Síla země přece není v tom, že má pár špičkových univerzit, ale že dokáže dát skvělé vzdělání desítkám milionů dětí, včetně těch, jejichž rodiče to nemohou zaplatit.

Obnovte svůj průmysl a své výrobní kapacity. Vždyť to byl právě váš průmysl, který spolurozhodl o výsledku druhé světové války. Tisíce a tisíce továren. Miliony lidí, kteří byli hrdí na svou práci. Spousta nových nápadů. To je to, co potřebujete obnovit! Vraťte do Ameriky výrobu. Když to podniky odmítnou udělat, tak je zcela netržně přinuťte. Nebo si troufnete jen na vlády podmaněných zemí a ne na vlastní korporace?

Obnovte své školství. Síla země přece není v tom, že má pár špičkových univerzit, ale že dokáže dát skvělé vzdělání desítkám milionů dětí, včetně těch, jejichž rodiče to nemohou zaplatit. A jejichž rodiče možná ani pořádně neví, jaké vzdělání jejich děti potřebují.  Dobré vzdělání znamená v první řadě dobré vzdělání v přírodních vědách. Ano, bude to stát miliardy, ale bude to stát za to. Ano, část peněz bude rozkradena, ale tak je tomu u každého velkého projektu. Jste zemí miliardářů, jste zemí bankéřů, jste zemí korporátních centrál. Jak chcete rabovat Rusko a Čínu, když nedokážete přimět svou vlastní aristokracii, aby platila spravedlivý podíl na prosperitě země?

Vraťte svobodu na univerzity. Svobodná diskuze je základem každého pokroku a základem řešení každého problému. Zastavte praxi, kdy jsou lidé šikanováni a vylučování za to, že nejsou dost politicky korektní. Že je to těžké? Jak chcete vyhrávat války, když nedokážete zkrotit ubožácké aktivisty?

Nevytváří trh takové příležitosti? Změňte podmínky! Nebude je vytvářet ani potom? Tak od čeho si platíte vládu.

Vraťte životní šance mladým lidem. K čemu vám je, že můžete střílet raketami na polovina světa, když většina mladých Američanů nenávidí svou vlastní zemi. Může v tom hrát roli manipulace a hloupé ideologie, ale především jde o to, že americké hospodářství nenabízí dost šancí. Mladý člověk přece musí vstupovat do života s jistotou, že když bude poctivě pracovat a dodržovat zákony, vydělá si na takový životní standard, aby mohl zajistit svou rodinu. Nevytváří trh takové příležitosti? Změňte podmínky! Nebude je vytvářet ani potom? Tak od čeho si platíte vládu.

Že je to složité, protože mladí lidé jsou zmatení a nemají reálné představy o životě? Že se jejich ambice příliš liší od reálných možností? A kdo jim do tlačí do hlavy? Vladimír Vladimírovič Putin? Si Ťin-pching? Alexandr Lukašenko? Nejsou to náhodou vaše vlastní reklamní agentury a vaši vlastní šarlatáni? Tak kdo by to měl řešit než sami Američané?

Začnete chránit hranice své vlastní země. Je směšné připravovat vesmírné války, když do vaší země může přijít každý pobuda s klackem a dělat si, co mu zlíbí.

Je směšné připravovat vesmírné války, když do vaší země může přijít každý pobuda s klackem a dělat si, co mu zlíbí.

Začněte chránit občany vlastní země. Nejen před kriminálními činy typu přepadení nebo zapálení domu, ale také před skupinami, které zpochybňují pohlavní identitu jejich dětí a vštěpují jim vinu za barvu pleti. A které rozkládají všechny oblasti života. Že nevíte, co s nimi? Na co máte v přepočtu na obyvatele nejvíc věznic na světě?

Vyřešte cizince a takzvané menšiny. Buď je vystěhujte nebo jim vnuťte váš životní styl a vaši kulturu. Vytvořte pro ně slušná pracovní místa a dohlédněte, že opravdu pracují. Jasně, že jim budete muset poctivě zaplatit. Ale i tak vám to vyjde levněji, než když budou na předměstích měst vyrůstat další malá Somálska.

A že si Číňané obsadí nějaký ostrov ve svém sousedství? Tak je nechte, nemůžete řešit všechno.

Zkrátka, když už máte bombardéry a rakety, víc by vám pomohlo zaútočit na New York a Washington než na Sýrii či Rusko než organizovat převrat ve Venezuele. Ale nejlepší by bylo vykašlat se na to úplně. Nebo se snad bojíte, že Chavez pošle křižníky k vašemu pobřeží? Že Putinova komanda zaútočí na Bílý dům? Nebo se děsíte nájezdu Kim Čong-unových tankových divizí z Mexika? A že si Číňané obsadí nějaký ostrov ve svém sousedství? Tak je nechte, nemůžete řešit všechno.

Když si svou zemi opravíte, budete atraktivním vzorem nejen pro jejich obyvatelstvo, ale i pro jejich generály a vládce.

Držím vám palce, abyste to zvládli. Aby „americká výjimečnost“ byla něčím pozitivním a ne odstrašujícím příkladem.

Petr Hampl

Český sociolog

9 komentářů: „Dopis Američanům

  • 24. 2. 2022 (10:22)
    Trvalý odkaz

    Nechápu, který Američan si ten dopis má přečíst. To ten dopis pošle pan Hampl doporučeně poštou? Ale kam ho pošle? A byl vůbec někdy pan Hampl v USA? Nelze tomu rozumět. Pamatuji si, jak zelené političky Zubová a Kuchtová psaly dopis prezidentovi Obamovi. A ten dopis nikoho nezajímal. Obávám se, že dopis pana Hampla dopadne stejně.

  • 24. 2. 2022 (9:13)
    Trvalý odkaz

    Jasně, že nebudeme ostrov u Číny, ale klidně můžeme být tím územím, na které dostane nějaký parchant zálusk. Však jsme byli ještě nedávno okupovaní. A je pro nás lepší být ve světě, kde se to neděje nebo kde je to běžné?

    Některé takové konflikty nebo jejich důsledky se nás nemusí příliš dotknout, některé pocítíme více. Myslíte, že když teď Váš obdivovaný Putin zaútočil na Ukrajinu, tak si toho nevšimneme. Takové důsledky mohou být různé, od zvýšené ceny plynu, přes uprchlíky až zvýšené výdaje na obranu.

    Nebo vezměte si ten Váš třídní konflikt mezi novou aristokracií a zbytkem společnosti. Myslíte, že ta mlčící většina bude nadšená z ruské invaze? A nejste teď Vy a Vaši proruští kamarádi (Keller, Skála, Budil atd.) v roli antivaxerů, na které pořád nadáváte, za to, že fakticky znevěrohodnění a podkopávají ten Váš boj. Já jsem třeba názorově na konzervativní straně, takže potenciálně se shodneme na řadě věcí. Ale chci být v jedné partě s někým, kdo podporuje agresi Ruska nebo vychvaluje čínské převýchovné lágry? Ani moc ne.

    Takže uvidíme, jak se nás nakonec dotkne posunutí Ruské hranice. A kde se vlastně zastaví.

    • 24. 2. 2022 (9:25)
      Trvalý odkaz

      Dovoluji si připomenout, že podle všech dosavadních výzkumů většina obyvatel ČR nesympatizuje s Ruskem (v této kauze ani v jiných), nicméně nemá nejmenší chuť se do toho plést, a už vůbec nemá chuť vést válku – ani horkou, ani studenou. To je naprosto rozumný postoj.

      • 24. 2. 2022 (11:47)
        Trvalý odkaz

        Ano, většina lidí nechce válku. Ale to neznamená, že budou jen opakovat ruskou propagandu tak jako Vy.

        Nechcete aktualizovat glosu „Tak ten Putin překazil už i válku“. Právě ji začal. Pořád omíláte, jak Západ chce vyvolat válku. Já ale nevidím jednotky NATO v Rusko, ale ruské jednotky na Ukrajině.

        • 24. 2. 2022 (12:38)
          Trvalý odkaz

          Já opakuji ruskou propagandu? Já tvrdím, že není v našem zájmu se do toho jakkoliv míchat. To je celé a na tom trvám.

          • 24. 2. 2022 (13:30)
            Trvalý odkaz

            Vezměte si, jaké jsou Vaše základní argumenty v otázce konfliktu na Ukrajině a v čem se liší od těch ruských. To není jen o tom, že otevřený konflikt NATO vs Rusko by byl katastrofa. Jde o to, jak interpretujete celou tu událost. A v tom se v ničem nelišíte od ruské propagandy.

            Vy netvrdíte jen, že není v našem zájmu se do toho míchat. Vy tu vychvalujete Putina a Rusko, lžete o tom, jak se Západ snaží rozpoutat válku, zatímco Putin útočí na Ukrajinu. A nikde jste se proti akcím Ruska nevymezil. Vždy podporujete pozici, která je výhodná pro Rusko. Nechat Rusku volné ruce, je nepochybně výhodné pro Rusko. Jak moc je to výhodné pro nás, když teď možná bude Rusko zase sousedit se Slovenskem, je diskutabilní.

          • 24. 2. 2022 (14:16)
            Trvalý odkaz

            Podporuji pozici, která je výhodná pro Českou republiku. Jako většina lidí. Ostatně, podle dnes vydaného výzkumu YouGov nemají občané žádné evropské země kromě Dánska chuť zapojovat svou zemi do války. To je celé.

            Nikdy jsem tady neřešil, jestli je Ukrajina historickou součástí Ruska nebo nakolik bylo legitimní rozebrání starého Ruska na mnoho států. Nepotřebuji na to mít názor. Nepotřebuji se vymezovat vůči jedné nebo druhé straně. Stačí mi rozumět tomu, co potřebuje Česká republika.

            Jak říká biblická kniha přísloví, tahá psa za uši, kdo se rozlítí ve sporu, který se ho netýká.

  • 23. 2. 2022 (20:47)
    Trvalý odkaz

    Poznámka ke glose: Tak ten Putin překazil už i válku

    „Z pohledu občanů České republiky je naprosto lhostejné, kudy povede rusko-ukrajinská hranice…“

    V našem zájmu ale není, aby si Rusko zabíralo sousední státy. Nebo snad ano? Nehledě na to, že z pohledu třeba obyvatel Francie nebo USA by pak bylo zase jedno, jestli bude Rusko končit na Ukrajině nebo u Německa. A v našem zájmu ani není, že si Rusko bude určovat, že ostatní musí být vůči němu bezbranní, jinak je napadne. Nebo že si Čína obsadí nějaký ostrov v sousedství. Protože snadno bychom v podobné situaci mohli být my. Ostatně jsme v té situaci ještě nedávno byli.

    Vážně je toto náš zájem? Nebo je to ve skutečnosti jen zájem Ruska a Číny, které podporujete, protože nenávidí Západ? Něco jako feministka lísající se k islámu?

    • 23. 2. 2022 (23:46)
      Trvalý odkaz

      Opravdu se nám může stát, že budeme malým ostrovem v sousedství Číny? To nás tam jako přenesete na kouzelném koberci? Nebo máte nějaký jiný nápad?

      Také bych uvítal, kdybyste popsal, JAK PŘESNĚ nás poškodí, když Rusko zabere kus Ukrajiny nebo když USA zaberou kus Mexika nebo třeba se posune venezuelsko-brazilská hranice. Ať nad tím přemýšlím, jak nad tím přemýšlím, nedokážu to vymyslet.

Komentáře nejsou povoleny.